Keytalks grundidé är att hjälpa individer att fördjupa sin förståelse om och inför sig själva och andra. Att navigera genom utmaningar och känslor av hopplöshet, depression, melankoli och ensamhet för att i slutändan sträva mot känslomässigt välbefinnande. För det vet vi att våra inre liv, bestående av känslor, tankar och kroppsliga förnimmelser som kanske inte helt når vårt medvetande har nycklarna till att förstå oss själva bättre. Genom psykodynamisk relationsterapi med processorienterade samtal försöker vi tillsammans leta upp de nycklarna. Det gör vi i ett professionellt och tryggt rum där ditt liv står i fokus.
Processorienterade samtal tar sin utgångspunkt i psykodynamisk teoribildning med relationell inriktning vilken är en modern utveckling inom den psykodynamiska terapin som betonar betydelsen av relationer och hur du och andra samspelar såväl i relation till dig själv som till andra. När vi mår dåligt eller känner oss stressade kan detta bero på mönster i våra interpersonella relationer. Kanske pressar vi oss själva för hårt, kanske grälar vi ofta med andra utan att förstå varför eller kanske upplever vi att det ofta blir fel i relation till andra utan att förstå varför? Det är genom att förstå och arbeta med dessa mönster som förändring kan ske. På Keytalks online mottagning arbetar vi med att tillsammans utforska hur tidiga relationer, särskilt med primära vårdgivare, har format ditt liv och ditt sätt att relatera till andra och dig själv. Vi arbetar med hur dessa tidiga relationella mönster påverkar dina nuvarande relationer och hur de kan förändras. Vi utgår ifrån nuet och försöker tillsammans förstå dina relationella mönster som de uppträder i den terapeutiska relationen. Psykodynamisk terapi med relationell inriktning erbjuder en djupgående och nyanserad förståelse av hur relationer, både till dig själv (dina tankar om dig själv) och andra påverkar din psykiska hälsa. Genom att fokusera på relationella mönster, både historiska och aktuella, och genom att använda terapirelationen som ett centralt verktyg, syftar denna terapiform till att skapa varaktig förändring.
Denna metod har starkt stöd i empirisk forskning och kliniska studier. Meta-analyser och specifika studier har visat att denna terapiform är effektiv för att behandla en rad psykiska problem, särskilt de som involverar destruktiva mönster. Långtidseffekter av terapin indikerar att förbättringar ofta varar och till och med ökar över tid, vilket ytterligare stärker det vetenskapliga stödet för denna terapiform.
När jag arbetar med par och familjer utgår jag dessutom utifrån en systemisk teoribildning vilken tar sin utgångspunkt i parets eller familjens dynamik. Den grundläggande tanken är att om en person i ett parförhållande eller i en familj upplever svårigheter eller lidande så påverkar det hela parförhållandet och hela familjen. Studier har visat att systemisk terapi är effektiv för en rad problem, inklusive familjekonflikter, beteendeproblem hos barn och ungdomar, och parrelationer. Meta-analyser och forskningsöversikter har funnit att systemisk terapi kan vara lika effektiv som eller mer effektiv än andra terapiformer för vissa problemområden.
Jag är utbildad beteendevetare och sociolog med två på påbyggnadsutbildningar på avancerad nivå. En grundutbildning i psykoterapi med inriktning mot relationell psykodynamik samt en tvåårig familjeterapeutisk utbildning mot systemisk grund. Jag har arbetat med samtal på många olika sätt och genom flera olika professionella roller genom min yrkeskarriär. Bland annat som ungdomskonsulent, skolkurator, familjebehandlare, familjeterapeut, kurator på familjecentral och inte minst som samtalsterapeut. Sedan 2019 arbetar jag också som adjunkt och undervisar på socionomprogrammet i Stockholm. Där håller jag kurser om professionalitet, bemötande, etik och psykologi i socialt arbete. Jag vägleder dessutom och handleder såväl studenter som yrkesverksamma när studenter gör sin praktikperiod ute på fältet. För mer detaljerad redogörelse läs gärna vidare i mitt C.V och klicka på länken till mina föreläsningar.
Beteendevetenskaplig grundutbildning med examen på Stockholms Universitet 2001
Utbildad sociolog och har gått psykoterapeututbildningen på Linköpings universitet 2010
Psykodynamisk, relationell inriktning. Vidareutbildning som systemteoretiker och familjeterapeut 2011.
Påbyggnadsutbildningar lösningsfokuserad terapi och MI (motivational intervjuing)
Utbildning kring självskadebeteende och ätstörningar
Flera föräldraskapsutbildningar
Flera års erfarenhet av NPF
Har arbetat i 30 år med psykosocialt arbete och haft tjänster som skolkurator, ungdomskonsulent, kurator, familjebehandlare, familjeterapeut. Arbetar idag som adjunkt på Södertörns Högskola och som kurator. Undervisar i samtalsmetodik, etik, professionalitet, bemötande och handledning.
Grundare och utvecklare av processorienterade samtal.
Vidare föreläser om metoden reflekterande processer och håller seminarier i denna metod på socionomprogrammet.
Ta del av mina föreläsningar här